שיר הלל לתה הירוק

Share on facebook

התה הירוק מופק מהעלים הגדלים  על עץ הקמיליה, אשר את עליו קוטפים ומייבשים. מאותו עץ מכינים אינספור  סוגי תה התלויים בזמן ההתססה, איזה חלק של העלה משתמשים, באיזה זמן נערך הקטיף ומה דרך ההכנה שלו.

הטעם והמרקם של התה מורכבים ויוצרים עניין רב לחך. אך לא רק החושים החיצוניים נהנים. מסביב לשתיית התה נוצרה הילה של מיסטיקה כמשקה מדיטטיבי ומשנה תודעה.

לכל תה אנרגיה מיוחדת משלו , וכאשר מוכן ונלגם  בתשומת לב , יכול הוא לשנות את מצב הרוח בצורה עדינה ומעניינת. התה מכיל קפאין ולכן בעל השפעה מעוררת וממרכזת, אך עם זאת , הוא מכיל בתוכו גם טאנינים וקאטיצין , אשר אלו גורמים לקפאין להיספג בגוף בצורה מבוקרת,יתרון שמעניק תחושת אופוריה קלה וקלילות.
זאת לעומת המשקה הפופולרי קפה, אשר מעניק תחושת "היכון! הכן! צא!" ומתאים את עצמו לקצב החיים המהיר וחסר המנוח בעולמנו.

בעקבות תכונותיו נפלאות אלו, התמזג עולם התה עם הזן בודהיזם. הזן , שצמח בתוך תרבות שמתרגשת ומעריכה את אגל הטל העדין על קצה גבעול ברגע הזריחה (ועוד רגע יעלם) העניק לעולם את טקס התה, אשר אומץ על ידי סמוראים ונזירים.

טקסים מדוקדקים ומלאי סבלנות, המעניקים תשומת לב מרבית לכל מרכיב בהכנת התה (כ15 כלים שונים וכ6 שלבים בדרך להכנת כוס תה) שמטרתם להכניס את מוזג התה ואורחיו למצב מדיטציה עמוק בו העולם כולו מרוכז ונמצא בספל התה שמונח לפנינו. הלך רוח זה משרת את הסמוראי באוחזו בחרב. את הנזיר בחיפוש אחר הארה ואת הרופא בעת שהוא מחזיק את המחט בין אצבעותיו.

התה, המצרך היומיומי והפשוט ביותר הפך להיות כלי בידי המחפשים רוחניות והארה.
התה, המצרך היומיומי והפשוט ביותר הפך להיות כלי בידי המחפשים רוחניות והארה.

בחדר התה, שנקרא גם מעונו של הדמיון, יושבים בנחת ומוזגים עוד כוס של משקה זהוב. מתאמנים באי-עשיה. בהתבוננות שקטה על החיים. משלים מצוין לתזזיתיות של הקפה בין זמנינו.

"למעשה, הכנת התה  מספקת חצי מהנאת השתייה, כפי שפיצוח גרעינים בין השיניים מספק חצי מהנאת אכילתם" לין יו-טאנג

אני ממליץ תמיד לקנות עלים שלמים של תה ירוק, וחלילה לא להשתמש בתיון שמונע מאיתנו את ההנאה של העלים הירוקים שמסתחררים להם בקנקן ומחכים ללגימה. (וכמובן- אח"כ אפשר לקרוא בעלים כמו שקוראים בקפה(

כל ההלל הזה ועדיין לא הזכרתי מילה על איכותו המרפאת של התה. מחקרים מצאו כי הוא מוריד סוכר בדם, מעלה את הריכוז, משפר יצירתיות מעקב סימני הזדקנות (רדיקלים חופשיים), מחזק מערכת חיסונית, תומך בפעולת העיכול , ושורף שומן (עוזר בהרזיה). איזה תה !

genmaicha_medium
תה פופקורן – תה יפני עם אורז קלוי

כמה סוגים של תה ירוק שאני אוהב וממליץ:
*את כל סוגי התה אפשר לשתות בפשטותם בכוס מים חמים ללא טקסים וגינונים.
אפשר למצוא את רוב סוגי התה בחנויות הטבע וגם בחנות המדהימה "ארמון התה" שבדיזגוף ת"א

Wu Long (או-לונג)  "דרקון שחור" המגיע מסין .תה חצי מחומצן (חצי ירוק).  משתמשים בסוג הזה בטקסי קונג-פו של תה. יש לו ארומה שמשתנה בין דבש לעץ ירקרק, אבל זה כמובן תלוי איזה סוג קונים.
Kukicha (קוקיצ'יה) תה יפני מאוד מיוחד בטעמו, אשר עשוי מהענפים של עץ התה ולא מהעלים כמו שבד"כ נהוג. הוא קלוי ויש לו ארומה מרעננת ומתקתקה.
PuEr (פואר) תה כהה שעובר תהליך הכנה ארוך וטעמו עוצמתי וחזק כשל אדמה. לכן מומלץ לבעלי מערכת עיכול חלשה (אדמה מקשורת לעיכול ברפואה הסינית) ולסובלים מחמרמורת . התה הזה משתבח עם השנים כמו יין, ואפשר למצוא קוביות תה כאלה מ2009 ומי שמוכן להשקיע – גם מהמאה הקודמת.
GanMaiCha (גנמאיצ'ה) תה פופקורן. תה ירוק יפני שמעורבב עם אורז קלוי . יש לו טעם מתקתק ואפשר לשתות אותו קר או חם. *לפעמים האורז הקלוי מתחמם יתר על המידה והופך לפופקורן ומכאן השם.

תה סיני וולונג
תה סיני וולונג

דרך התה\ צ'יו ג'ן
חבר הכיר לי את העלים העדינים של תה האולונג
היה זה כמו נקטר החיים
הספל הראשון שטף את קורי העכביש שבתוך ראשי
כל העולם נדמה כנוצץ
הספל השני שטף את נפשי כמו גשם
בספל השלישי הפכתי לבן-אלמוות

מה צריך יותר בכדי לטהר את סבל האדם?
האנשים המיושנים שותים יין בכדי להקל על סבלם
וכך מרמים את עצמם
עכשיו אני יודע שהדרך של התה – אמיתית היא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *