איך דיקור עובד? חלק א'- דיקור ללא מחט

Share on facebook

אני לא יכול לשים אצבע על נקודת הזמן המדויקת במהלך הלימודים שבה עלתה בי המחשבה המוזרה הזאת. אך אני זוכר שהיא הכתה בי כברק.
דרך מיוחדת נפתחת בפני מי שלומד אומניות מן המזרח (לחימה או ריפוי), מגיע רגע מסוים שבו התלמיד צובר מספיק ידע ומגיע אל נקודת מסה קריטית בה פתאום האסימון נופל. פתאום הגיעה תובנה שהתודעה לא יכלה להכיל עד אותו רגע. ההארה מקומית. אנסה לשחזר איך הגעתי למסקנה הנ"ל.

באחד הקטעים הנפלאים בסרט "גיבור" (Hero) עומד מלך צ'ין מול כתב קליגרפיה ענק שנכתב על ידי אחד הלוחמים אשר עונה לשם "חרב שבורה", ופוצח במונולוג הבא:

"הרגע הגעתי להבנה!
בשלב הראשון, האדם והחרב הופכים לאחד. בשלב זה, גם עלה של  דשא הופך לקטלני בנשקים.
בשלב הבא, החרב מונחת לא בידו של הלוחם אלא בליבו.
או אז , יכול הוא לקטול את אויביו ממרחק 100 מיילים.
אך האידיאל הגדול מכל הוא כאשר החרב נעלמת לחלוטין והלוחם מתאחד עם סביבתו. הצורך להרוג נעלם וכך נותרת בו רק שלווה עמוקה."

מאחר וכל סוגי האומנות בסין חולקים את אותו קו מחשבה ייחודי, ההשלכה על רפואה ודיקור הייתה מיידית ולגיטימית. המחט בידו של המדקר היא כחרב בידו של הלוחם.
נותר להבין למה בדיוק התכוון המשורר ואיך אפשר להגיע לאידיאל הזה בתור מטפל באומנות הדיקור.
sword-of-grass
מה בדיוק קורה שם באותן נקודות דיקור מסתוריות המפוזרות על גוף האדם? איך הן עובדות? מה הן עושות? ואיך מפעילים אותם? שאלות כאלו צפות אצלי בראש מהרגע הראשון בלימודים, והחיפוש אחר התשובה עוד בעיצומו.
חיפוש אחר התשובות מתחיל בלהבין את עקרון הבסיס ברפואה הסינית.

המרפא ברפואה סינית מטפל בצ'י היוצא מאיזון וגורם למחלה, כאב וסבל. (צ'י דורש מאמר שלם כמובן, שיגיע בקרוב)
בכתבים הקלאסיים נכתב כי צ'י עוקב אחר המחשבה. לאן שאני מפנה את מחשבתי , לשם הצ'י ינוע בקלילות. (制 其 神 , 令 氣 易 行 也)

נעשה ניסוי קצר בצ'י: אם נעצור לרגע את קריאת המילים ונחשוב על יד ימין שלנו האוחזת בעכבר- הופ, הנעתי צ'י ליד. רגע אחרי זה נחשוב על הישבן שלנו הנוגע בכיסא הרך- הופ הנענו צ'י לישבן. עכשיו נזכר איפה אכלנו את ארוחת שישי האחרונה ………..לאן הצ'י ברח?
צ'י- פשוט, אך חמקמק.

יש אם כן, בכוחה של התודעה האנושית להניע צ'י.
אולי, אני חושב לעצמי, לנקודות הדיקור הפיזיות אין שום משמעות ומה שמניע את הצ'י במטופל זוהי אך ורק תודעתו של המטפל. אני יודע מה כל נקודה עושה, וברגע שאני דוקר אותה אני חושב על פעולותיה, וכך מניע את הצ'י לאזור החולה.
הסינים עלו על טכניקה עתיקה הדומה לדמיון מודרך המוכר בימנו, רק ברמה דקדקנית, פרטנית ומעודנת ביותר.

עבודה עם התודעה היא כמו כניסה לאזור הדמדומים. זהו אבסורד, אך למרות שתודעתו של האדם היא בבעלותו, לרוב היא איננה בשליטתו ואינו יודע איך להשתמש בעוצמה הגלומה בה.
להיפך – לרוב התודעה היא השולטת על האדם בצורת רגשות ומחשבות הגואות ומשתלטות.

בספרו של צ'ואנג טסה מסופר אודות איש זקן אשר היה מומחה-על בתפיסת ציקדות. מספרים עליו שהיה תופס אותן כאילו גדלו בתוך כף ידו. כששאלו אותו כיצד הוא עושה זאת בקלילות שכזו ענה:  "רבים ככל שיהיו הדברים בין שמיים וארץ, איני שם את ליבי עליהם- כל אשר אני מבחין בו הן כנפי הציקדה. כאשר הרצון מאוחד ואינו חצוי, התודעה יציבה. "
用志不分,乃凝於神

הרופאים גם הם הכירו את טבעה החמקמק של התודעה וכתבו על כך בספרי הרפואה:

"לטיפול טוב יש רק עיקרון אחד: באבחון המטופל, שמור את הדלתות נעולות ואת החלונות סגורים כך שתשומת הלב תישאר עם המטופל "
Su wen 54

מה שחכמי סין מנסים להעביר אלינו, בדרכם הציורית והמיוחדת, הוא עיקרון בסיסי הנוגע בכל פרט בחיינו ובזמן הטיפול בפרט:  תהיו סגורים על עצמכם ועל הטיפול שאתם הולכים לבצע, אל תתנו לשום דבר בעולם להסיח את דעתכם , לא הילדים ולא התשלומים. תהיו בטוחים במאת האחוזים.
או אז הצ'י בנקודות יתחיל לנוע ולחולל שינוי.
עכשיו אפשר גם להכניס את המחט.
בברכה,אייל

zikada
פוסטים קשורים:

על שירת הייקו ודיקור- דיקור בעזרת שירה.
על המסתורין והערפל ברפואה הסינית
לומד רפואה סינית? 7 סיבות מעולות להתחיל לתרגל מדיטציה

0 מחשבות על “איך דיקור עובד? חלק א'- דיקור ללא מחט”

  1. היי אייל. גם אני נהנה לקרוא את מה שאתה כותב.
    גם אותי העסיקו שאלות אלו רבות – גם כסטודנט.
    ניתן להזיז צ'י על ידי תודעה בלבד – הזזת הצ'י במחשבה בלבד ללא טיפול "פיזי" זה בעצם מה שנקרא "הילינג מרחוק".
    ניתן גם להזיז את הצ'י על ידי מגע , וניתן להזיז את הצ'י על ידי מחט.
    מאחר שהתנסיתי בכל סוגי הטיפולים הנ"ל כמטפל , ברור לי שיש אפקט שונה כאן וכאן וכאן. טיפול מרחוק (=תודעה בלבד) לא עושה מה שעושה מגע , ומגע לא עושה מה שעושה מחט.
    ממילא התמונה אותה אתה מציג היא אומנם "נכונה" בגדול , ובבסיס הכל נמצאות "תודעה" וגם "כוונה" , אך עדיין חסרים לך כמה חלקים בפאזל. כי אם מה שהיה יוצר את השינוי זוהי תודעת המטפל , לא היה הבדל בין כאן לכאן לכאן.
    לי יש תשובות משלי לענינים הללו , אך התשובות שלי הובילו אותי מחוץ לגבולות הגיזרה של הרפואה הסינית , ולהבנה כי התיאוריה של הרפואה הסינית הינה חלקית ולפעמים אפילו לא נכונה.
    לכן כל עוד אתה סטודנט אני מעדיף שלא תשמע אותן. 🙂
    (כשתסיים שנה ד' ואת כל המבחנים בהצלחה מסחררת , נשב בכיף על כוס קפה \ תה אם תרצה . . . )
    בינתיים , אשמח להמליץ לך על הספר "מעבר המכשפים" מאת טאישה אבלאר. אני חושב שהוא ימצא חן בעיניך.
    יוסף.

  2. אהלן יוסף.
    אני שמח לשמוע שאתה מוצא ענין בדבריי..
    וכמובן שאשמח לשבת על כוס תה בהזדמנות,
    בקשר לדבריך, אני רוצה להאמין שהמחשבה הסינית העתיקה בשנותיה מכילה בתוכה את אותם תובנות כשל האינדאינים (דון חואן) . אני מאמין כי הכתבים הספציפים נמצאים, אך עוד לא התגלו בפניי.

    בו בעת, הרצון להסתיר מסטודנט חומרים מסויימים הוא קצת משעשע. בעולם כמו שלנו שהכל חשוף לכל. השאלה היא לא למה אני נחשף אלא מה אני מפיק ומטמיע מכך. הדגש הוא מידת הבשלות של התלמיד ולא על שנות לימודיו.

    תודה על ההמלצה לספר, אתפנה אליו בקרוב. 🙂

    בברכה, אייל.

  3. אני לא רוצה חלילה להסתיר ממך משהו , אני פשוט זוכר את הטראומות שקרו לי בשנה ד' ללימודים כאשר התחלתי לראות את המרידיאנים והבנתי שהמפות הסיניות הן חסרות וחלקיות , אומנם את המבחנים עברתי בהצלחה (כי ידעתי את החומר) אך עבודת גמר בקושי הצלחתי להגיש כי היה לי "משבר אמון" עמוק עם החוכמה הסינית. למזלי היה שם מורה שהבין לליבי ואני חייב לו תודה עד היום.
    אינני בעד האינדיאנים יותר מאשר הסינים , אני קצת יותר בעד היהודים כי אלו השורשים שלי 🙂 וכמובן היה גם לחכמינו מה להגיד בנושא.
    האר"י למשל מתאר את הנקודות , ולדעתו יש בהן אותיות עבריות ! הוא כמו כן מתאר את האותיות הנמצאות מחוץ לגוף בהילות שלנו. זה עוד משהו שהבנתי דרך ההתנסות שלי – שקיימים מרידיאנים מחוץ לגוף ! נקודות "אשנב לרקיע" הם רמז שגם הסינים ידעו זאת.
    המרידיאנים הם אוניברסלים , הם נמצאים בכל אדם , ממילא חוכמת המרידיאנים איננה סינית או יפנית אלא אוניברסלית. הילרים בכל התרבויות הכירו אותם לא פחות טוב מהסינים (אולי חוכמת הדיקור כמניפולציה על המרידיאנים היא חוכמה סינית , גם בזה אני בספק).
    בכל אופן המפתח להבנה אמיתית של נושא הנקודות והמרידיאנים וכו' איננו לקרוא עוד ספרים, המפתח האמיתי הוא תרגול היכולות ופיתוח חושים המסייעים לכך. ומנסיוני קיים תרגול כזה ודרך היכולה להביא לשם כל אחד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *