הקשר הברור בין נבטי חמנייה ואנשים עצבניים

Share on facebook

או "חמשת שלבי התנועה- חלק ב' "

כמו שהוזכר במאמר הראשון על "חמשת שלבי התנועה" , הסינים חילקו את העולם ל 5 תנועות עיקריות אשר על פי חוקיהן פועל העולם, וכך גם האדם.

על מנת להמחיש את רעיון התנועה, השתמשו הסינים באלגוריות ומטאפורות מן הטבע.
כל מטאפורה מאגדת קשת רחבה של הקשרים אשר לכולם מכנה משותף אחד – כיוון ואופי התנועה.

wood תנועה הפורצת כלפי מעלה –
הדימוי של תנועה זו היא עונת האביב. הזרעים נשמרו זמן רב מתחת לאדמה ,ועכשיו הם מתחילים לנבוט החוצה אל עבר השמש. הפרפרים יוצאים מן הגלמים ומתחילים יום חדש. ההרגשה הכללית באוויר היא של "משהו" קופצני ומלא חיים. כמה חיוניות יש בעולמנו בתקופת האביב!
גם באדם אפשר לזהות את אותה תנועה. כשאדם עצבני ומלא בכעס, התנועה השולטת בו היא תנועה עולה (אל עבר הראש), או  כשאדם מתנהג בצורה אסרטיבית, כמו פורץ אל עבר המטרה. זוהי אותה תנועה. בכדי לפשט את העניין, קראו לתנועה בשם – עץ.

וכך, הסינים החלו לבחון את העולם כולו על פי אותם קריטריונים של תנועה. הם מצאו למשל, שהכבד (Liver) בגוף – יש בו מן התנועה העולה, ממש כמו האיש הכועס או נבט החמנייה.
כאשר רופא סיני מדבר על טיפול ב"כבד" או ב"עץ" הוא אינו מתכוון לאותו איבר הנמצא בצד הימיני של חלל הבטן , אלא כוונתו היא לטפל בתנועה העולה מעלה, שאולי נמצאת בעודף (וגורמת לעצבנות ומתח) או אולי בחוסר (וגורמת להרגשת חוסר מוטיבציה ואף לסחרחורות).

(פה לוקחים נשימה ונשיפה לפני שממשיכים הלאה…)

fire תנועה בשיא ההתפשטות –
הדימוי של תנועה זו היא עונת הקיץ. תקופה בה השמש בשיא אונה והפרחים מלבלבים בכל עבר. אנו מוצאים את עצמנו יוצאים יותר, מבלים יותר, מתקשרים יותר (בניגוד לחורף למשל), ושמחים יותר- אנו נמצאים בשיא התנועה. זוהי תנועת האש. בגוף האדם הלב (Heart) הוא מאפיין של תנועה זו. תנועה בריאה של הלב תביא לאדם שמחה (התנועה בשיאה) בעוד חוסר באש יחווה חוסר חיות ותשוקה לחיים.

metalתנועה מתכנסת –
הדימוי של תנועה זו היא עונת הסתיו. העלים משתחררים מן העצים, ונושרים אט אט בחזרה לאדמה. השפע הרב שהיה בקיץ מתחיל להתכנס אט אט פנימה. הטבע מכין עצמו לשנת החורף. אצל האדם תנועה מתכנסת היא רגש העצבות– הוויתור על שפע שהיה ועכשיו כבר אינו. בגוף התנועה המתכנסת אופיינית לריאות Lung, אשר אוספות את שפע המולקולות שבאוויר ומכניסות אותן פנימה אל תוכנו. הסינים המשילו את תנועה זו להיווצרות מתכת– שפע המינרלים באדמה המתכווצים ליחידה אחת.
תנועת מתכת שנתקעה (ואיננה ממשיכה הלאה לתנועה הבאה) יכולה לגרום מצד אחד עצבות מלנכולית, ומצד שני אסטמה כרונית (חוסר יכולת להכניס את האוויר פנימה).

(פה לוקחים עוד נשימה ארוכה ונושפים החוצה בעדינות…)

water תנועה היורדת כלפי מטה-
הדימוי של תנועה זו היא עונת החורף. העולם כולו ישן בתרדמת, הכול מכונס. אנחנו, החיות, הזרעים באדמה המחכים לבוא האביב. אך זוהי תנועה מעניינת, מצד אחד היא קפואה וחורפית, מצד שני יש בה את שיא הפוטנציאל להמשך העונה הבאה. הסינים ראו בכליות Kidney את אותה התנועה. הכליות אוגרות יסודות חשובים בגוף (מינרלים,מלחים,נוזלים) ומפיצים אותם הלאה. את התנועה היורדת אפשר להרגיש בבירור בגופנו בזמן פחד– כל הצ'י נוחת למטה. פחד הוא רגש מיוחד-אולי אם כל הרגשות. מצד אחד הוא מקפיא אותנו במקום (כמו חורף קר מדי שמקפיא את היבול), מצד שני הוא מהווה את הפוטנציאל לצמיחה אישית (כמו חורף בריא שלאחריו יביא פריחה נאה).
התנועה הזו מדומה למים.

earth התנועה הצנטריפוגלית-
זוהי תנועה המאגדת בין כל התנועות השונות והיא נמצאת "במרכז". היא אחראית לשינוי בין עונה לעונה, בין תנועה לתנועה. באדם היא קשורה למערכת העיכול, אשר מקבלת מזון מן החוץ ומעבדת אותו הלאה ליצירת אנרגיה. היא גם קשורה ליכולת חשיבה– אשר עושה אותה פעולת עיכול, רק ברוחנו.
הסינים המשילו את התנועה הזו לאדמה , אשר מקבלת אליה את ריבוא הדברים ומצמיחה מתוכה משהו חדש.
תנועת אדמה לא מאוזנת תגרום לעודף חשיבה, דאגה יתרה , קושי בקבלת החלטות, ואף בעיות עיכול ותזונה.

ההסתכלות על העולם דרך דימויים ואלגוריות (עץ,אש,מתכת מים ואדמה) מעניקה נקודת מבט ייחודית לרפואה הסינית.
אני אוהב להמשיל את את הרופאים המערביים כעובדים בפינצטה בכדי לרפא, ואילו אנו משתמשים במנוף. כל שאנו עושים זה לטפל בתנועה לא בריאה בגוף. כל שינוי בתנועה סוחף אחריו עוד שינויים רבים הנמצאים תחת אותה קטגוריות התנועה- מרמת האנזימים, האיברים, הרגשות ועד למחשבות הקשורות לאותה תנועה. וזה, חברים יקרים- דרך מעניינת ביותר לרפא אנשים 🙂

רשומות קשורות:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *