בחן את עצמך: האם אתה אדם גדול או אדם קטן?

Share on facebook

אפשר להבחין בין שתי נקודות תצפית עיקריות מהן האדם משקיף על העולם, ומהן נגזרות פעולותיו : Da Ren  אדם-גדול ו Xiao Ren אדם-קטן.

בחן\י את עצמך,  איזה צד את\ה בוחר\ת?

האדם הגדול Da Ren 大人 קווים לדמותו:

האדם הגדול חובק את העולם בידיו; הוא בעל עוצמה פנימית וחיצונית, ויודע להשתמש בהם על מנת לעזור לאחרים, וזאת כמובן מבלי לבוא בדרישות.
הוא יודע לרתום לטובתו את כוחו של הרצון (Zhi) על מנת לקבוע מטרה מדויקת, ולפעול באסרטיביות לכדי מימוש במציאות.
מכשולים אינם מרתיעים אותו, אלא משמשים לו כקרש קפיצה אל עבר המטרה.
בעת העתיקה היו אלו האנשים שעמדו בראש: החכמים , המלומדים, הנביאים והשאמאנים אשר באו בקשר עם "הרוחות" והציעו תובנות חדות-עין לעם.

האדם הקטן 小人 Xiao Ren קווים לדמותו:

מתאפיין ביכולתו להיות גמיש ורך. נע בעולם כמו המים, מסתגל ברכות לכל מה שעובר דרכו.
הוא יודע לשחרר ולהרפות מחשיבות-עצמית מיותרת על מנת לפעול בצורה ספונטנית וגמישה יותר.
האדם הקטן איננו בעל גאווה יתרה, מתכופף בעת הצורך כמקל במבוק ואת מילותיו בוחר בקפידה.
בעת העתיקה היו אלה המשרתים (ורוחצי הכלים) אשר היו תחת מרותם של בעלי אחוזות (עם שגעונות לרוב), ותקוותם היחידה לשינוי המצב הייתה דרך הסתגלות ועבודה פנימית.

אז באיזה צד מצאת את עצמך?

החכמים הסינים לא בוחרים באף צד. הם מסתכלים על העולם דרך משקפיים ייחודיות, שמאפשרות להם להיות גדולים או קטנים, בהתאם לצורך.
יין יאנג \ Yin Yang הוא המודל שמסביר זאת.
הוא אולי הסמל המוכר ביותר בעולם (במיוחד כמדבקות על מכוניות ), אך לרוב אין מבינים את משמעותו ולכן רעיונותיו מרחיקות הלכת אינם באים לידי ביטוי.


הרעיון שמוצג בסמל היין ויאנג שונה בקיצוניות מתפישת עולמנו. הוא מכיר בקיום של ניגודים השונים (אדם גדול\ אדם קטן לענייננו), אך הם אינם מנוגדים זה לזה, אלא משלימים זה את זה במעגל.
האדם השלם , לתפיסתם, הוא מי שנע בין הקטבים- יודע להיות גדול אך גם מוקיר ומכבד את הקטן; משתמש בכוחו הזכרי אך גם יודע לקבל את הנקבי.
הסמל הקלאסי של יין ויאנג יכול להטעות- הוא נראה סטטי. אך בעצם הוא נמצא בתנועה אינסופית, ואנחנו משתנים יחד איתו. רגע אחד אנשים גדולים, רגע אחרי זה- אנשים קטנים.

יין ויאנג מונח כתשתית לתפיסת המציאות הסינית. במהלך ההיסטוריה  עבר גילולים רבים אל תוך אומנויות שונות כגון טאי צ'י, אומניות המלחמה,רפואה ושירה. השפעתו על תהליכי החשיבה הם אדירים. הטמעה של דרך חשיבה זו בהכרתנו מתבצעת בצורה חווייתית והתנסות אישית. מציאת החלקים השונים והסותרים שבתוך עולמנו הפנימי, התמסרות וקבלה מוחלטת של שניהם- תביא לשלמות אמיתית, ואיתה גם שלווה מובטחת.

נ.ב הרשתי לעצמי לחוות את שינויי מזג האוויר גם פה, באינטרנט, ושיניתי את תמונת השער למצב רוח חורפי יותר. שנתחדש.
שבוע טוב, אייל.

פוסטים קשורים

0 מחשבות על “בחן את עצמך: האם אתה אדם גדול או אדם קטן?”

  1. כמה יפה שירת המחט שלך. כמה ענוגה . כמה חוכמה יש במילותייך השזורות בידע סיני עתיק.
    המשך כך, ואני אמשיך להתענג על רשימותייך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *