7 סיבות מעולות לתרגל מדיטציה

Share on facebook

הפעם אפתח בסרטון קצר ממשפחת סימפסון שמביע יפה ומחזק את דברי את הפוסט שנכתב:


1. " הידיעה האמיתית מגיעה דרך הגוף"  ג. בודהה

כל סטודנט לרפואה סינית יודע לדקלם בעל-פה את המודלים השונים המתארים תנועה (יין ויאנג, ארבע העונות,חמשת האלמנטים). הבנה אמיתית של החומר הנלמד בכיתות יכול להגיע על ידי התבוננות בשינויים אלה בעודם מתרחשים בתוכנו: במחשבות,ברגשות ובתחושות.
בזמן מדיטציה פשוטה של התבוננות אנו חווים את השינויים על בשרנו, וכך אט אט מתפתחת ידיעה שאינה אינטלקטואלית גרידא, אלא ידיעה שנטמעת ומעוגנת בתוכנו לעד.
Su wen 13 נכתב : "על ידי התבוננות בשינוי ובתנועה, הרופא יוכל להבחין בסודות הטבע ,ידע זה יאפשר לו להבין את את הפן המהותי בטיפול, שהוא אבחנת החולה."

2. שיפור יכולת הריכוז
עניין חשוב לכל סטודנט שהוא, וברפואה סינית בפרט. היכולת לשנן כמויות אדירות של מידע ובסופו של דבר לשלוף אותו בזמן המתאים (כמו מבחן סוף סמסטר או בקליניקה הלימודית לדוגמא) כרוך ביכולת ריכוז גבוהה. זוהי יכולת שצריך לעבוד בשבילה, והיא יכולה להשתפר מהר יותר ממה שדמיינתם.
אותה יכולת משמשת אותנו כסטודנטים בכיתה אך גם בצפיות הקליניות. סטודנט מרוכז יקשיב טוב יותר למטפל, בלקיחת דופק יהיה קשוב יותר לצ'י, ולאחר הכנסת המחט לא יתייגע להיזכר איזו נקודה נדקרה.
ובאותו הקשר, אריך פרום בספרו  "אומנות האהבה" מציין כי יכולת ריכוז היא הכרחית על מנת לחוות האהבה אמיתית בין בני זוג – אז הנה עוד סיבה טובה.

3. התרת הקשרים שבראש, וחיזוק אלמנט האדמה
su wen 39 : "מחשבה אובססיבית\דאגה יתרה (思)  קושרת את הצ'י כפקעת חוטים  氣結"
מדיטציה פורמת את אותם קשרים שנוצרו בראשנו  , וכך מחזקת את כל האספקטים הקשורים לאדמה: עיכול בריא, מחשבה צלולה, יציבות,סימפטיה חיוניות (ייצור דם וצ'י) וחיות .

4.  איסוף הרוח ו"ריקון" הלב
ובאותו הפרק: "בזמן התבוננות, הלב מפוקס על דבר אחד, והרוח Shen神 מתאספת ; הצ'י הנכון Zheng 正 氣 נשאר במקום ומתגבש" חווית הריקות המתוארת לרוב במסורות הטאואיסטיות מאפשרת לרוח לשקוט ולהיות נוכחת, ובכך מחזירה ללב את כוחו לשלוט כקיסר על ממלכתו.
אותה חוויה היא ייחודית במדיטציה, וידיעה שלה חיונית לרופא עליו נכתב: "להגיע בלב ריק לכל טיפול".

5. טיפוח ערכים אנושיים כבן-אדם וכמטפל לעתיד
תרגול מדיטציה גורר אחריו קסמים רבים. אחד מהם הוא הפסקה, או לפחות השהייה  של העיסוק האובססיבי בעצמי. התרגול ממוסס אט אט את החשיבות העצמית היתרה ופותח צוהר ומקום לערכים הקשורים לקשר בינינו לבין זולתנו : ענווה, חמלה, הקשבה, תשומת לב, אהבה, נתינה,סבלנות וסובלנות. כל אחד היה רוצה מטפל שכזה, זהו מקום שאליו יש לשאוף.

6. תרגול של אי-מאמץ (או מאמץ-נכון, ליתר דיוק) מושג חשוב בחשיבה הסינית שנוגע בחיים וברפואה כאחד; שליטה באספקט המעודן הזה, תיושם בכל אספקט בלימודי המקצוע: מלקיחה נכונה של  הדופק , דרך החזקת המחט ,תשאול המטופל ועד למידה למבחנים והגשת עבודות.
מאמץ נכון צריך לטפח. מדיטציה היא כלי נפלא לכך. המאמר הבא יעסוק בהרחבה ברעיון הזה.

7. לבסוף, המדיטציה הופכת אותנו לשלווים יותר. וזה נחמד בעולמנו הרווי בלחץ, חוסר-זמן, השגיות אין סופית, כעסים ורגליים המקפצות בחוסר נחת מול מסך הטלוויזיה המרצד. אכן, המדיטציה מרגיעה, מורידה ל"ד, ומשרה שלווה עליכם ועל בני ביתכם, זה נחמד!

אחרי שקראנו, נשאר רק לתרגל. אני מצרף קישור להנחיית מדיטציה התבוננות בסיסית, מועברת בקולו של יונתן דומיניץ מעמותת תובנה.

עם הרבה ברכה לקראת הסתיו שמבצבץ לו,
אייל יונה

0 מחשבות על “7 סיבות מעולות לתרגל מדיטציה”

  1. פינגבאק: כמה טיפים על איך להפוך לקוף | שירת המחט :: מחשבה סינית ושימושה ברפואה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *