להקיף את העולם עם קצה המחט

Share on facebook


להקיף את העולם עם קצה המחט או " 6 עולמות שלמים שנפתחו בפניי בזכות לימודי הרפואה הסינית"

יש בפי ווידוי
. עוד לפני שהגעתי ללימודי הרפואה הסינית, הייתי עמוס בדעות קדומות על המקצוע, על המחשבה "הרוחניקית", על יכולתה של "הרפואה" הזאת לרפא, ובעיקר- על השטחיות שלה.
כיום, שנתיים לאחר שהתחלתי בלימודיי אני יכול להצהיר קבל עם ועדה – אני מודה, התבדתי.

L36105

בשפה הסינית, רופא נקרא DaFu大夫, בסימנית מופיע אדם עם ידיו פסוקות לרווחה, כאילו מגיעות ואוחזות באין סוף (בציור מצד שמאל מופיעה הסימנית העתיקה). הרופאים בסין היו אנשים בעלי  ידע רחב שהתמצאו לעומק בתחומים שונים : צמחים, חיות, אסטרונומיה, פילוסופיה, מוסר וכמובן על תחלואות האדם וריפויו. כל רופא היה חייב לשלוט בידיעה מוחלטת של הכתבים הקלאסיים כמו גם באומנויות שונות כמו קליגרפיה או שירה.
הרופא בעת העתיקה היה איש העולם הגדול, איש אשכולות בתקופתו, וכך לדעתי, צריך להיות גם כיום.

לימודי הרפואה הסינית התגלו כקרקע פורייה לצמיחה והרחבת הדעת והנפש למקומות רחוקים יותר, שלא שיערתי לעצמי שאגיע אליהם במסגרת הלימודים הללו:

1. פילוסופיה

מאחורי כל מדע עומדת צורת חשיבה מסוימת, אשר משפיעה על דרך העבודה והסתכלות הדברים. לפי דעתי, אם אצליח לחשוב כמו סיני, אבין את ההשלכות הרפואיות של אותה חשיבה.
הרפואה הסינית התפתחה לאורך אלפי שנים, והיא מתבססת על מספר אסכולות פילוסופיות כגון דאואיזם (פילוסופים מובילים: לאו-טסה וצ'ואנג טסה), קונפוציוניזם (קונפוציוס) ונטורליזם (Zou Yan)  , הבנה של דרך ראיית העולם של אותם פילוסופים תתרום להבנה עמוקה יותר של הרפואה הסינית.
ההתעסקות בדרך החשיבה המזרחית גרמה לי לשאול איך בעצם אנחנו חושבים במערב. וזה זרק אותי הישר אל תוך עולם הפילוסופיה היוונית: סוקרטס , אפלטון, הצינקנים, מרקוס אוריליס ועוד. מדהים לראות כי יש הוגים יוונים שמאוד דומים בדרך מחשבתם למחשבה הסינית. וזה גורם לחשוב, אולי בעצם רעיונות לא מומצאים אלא כבר קיימים בעולם ורק מחפשים מישהו לדגור בו.

2. דתות-

367

בשונה משיטת המדע כיום, הדתות הן מדע ההכרה האמיתי. ההתעסקות בדבר כה מופשט כרפואה סינית, דורשת ממני הרבה אמונה (וספק) לאורך הדרך, והשאלות עולות וקופצות כפטריות אחרי הגשם. חלק מן התשובות מצאתי בדתות השונות: הרמב"ם, ישעיהו ליבוביץ, האופישנדות ההודיות, הסופיזם המוסלמי , הזן בודהיזם וכו'. אני רואה את עצמי ממשיך ומתעמק בכל אחת מהן במשך השנים.
מי שנחשבת לדת בכוחות עצמה היא הפסיכולוגיה, וגם שם, מצאתי הוגים מרתקים אשר דרך השקפתם על העולם דומה מאוד לסינית: קארל גוסטב יונג, אריך נוימן ואריך פרום.

3. חקירה עצמית של התודעה והעצמי

זה החלק האהוב עליי. ספרים טובים יכולים לכוון , אך אין תחליף לחוויה אוטנטית על עצמי.
הבנה עמוקה כיצד התודעה שלנו מפעילה אותנו תורמת ומקדמת את יכולת הריפוי העצמי וכמובן של האחר.
אני משלב בחיי תרגילים, אשר מחדדים לי עם הזמן את ההבנות האלה. אני מתאמן באדיקות טאי-צ'י מדי יום, ומשתדל לשבת במדיטציה (לפעמים אף 5 דקות) כמה פעמים בשבוע. התרגולים הללו תורמים לאין – שעור בהבנה שלי את הרפואה הסינית , ובכלל , את ההסתכלות שלי על העולם. בהזדמנות ארחיב על ההתייחסות של הסינים למדיטציה.

4. אמנות ואסתטיקה

האמנות היא עוד דרך להתחבר לדרך החשיבה המזרחית , לנסות ולחוות אותה בעזרת משהו מוחשי יותר. הנורה הראשונה שנדלקה לי הייתה בשיעוריי קליגרפיה עם המורה (המדהימה) שלי, אלזה פון-יין.
באותם שיעורים הבנתי כי החשיבה הסינית מתבטאת באופן בלתי נפרד בחייהם כמו גם ביצירותיהם האומנותיות.  וכך הצוהר אל עולם האמנות נפתח: שירה, פיסול, ציור, מוזיקה , קליגרפיה ודיקור.

5. רפואה מערבית\ חקר המוח

brain

כחלק מהלימודים אנו לומדים גם רפואה מערבית. ההיחשפות למושגים חדשים בתחום הקלה עליי את הגישה לידע נוסף בתחום המדעי . מה שמשך את לבי יותר מכל הוא המחקר החדשני שקיים בתחום חקר המוח והתודעה, שצובר תאוצה בשנים האחרונות. אני מאמין כי שילוב בין המדעים המדויקים לבין מדעי הרוח יוביל את כולנו להבנה עמוקה ושלמה יותר של האדם. שווה מעקב.

6. יחסים בין אישיים

מעצם היותי מטפל לעתיד, אני שם דגש רב על היחסים שלי עם הזולת (חברים ללימודים, משפחה, עוברי אורח) . וזוהי סוגיה רחבה ביותר, שעד הלימודים, לא יצא לי לתת עליה את הדעת כל כך.  החשיבה הסינית נוגעת גם בזה, בתורות מוסר ובצורות חשיבה מקוריות (חמשת אלמנטים\ יין ויאנג).
בשנתיים האחרונות, זוהי הייתה הדרך העיקרית בשבילי להוציא את רעיונות הפילוסופיה אל הפועל (מאחר ואסור לי לגעת במחט עדיין) וזה מהווה חלק עיקרי מהלימוד העצמי שלי. ואני חייב לציין- שיש פירות.

הרפואה הסינית מתבססת על רעיון הצ'י, ובעזרתו היא מטפלת.
והרי נאמר כי "צ'י זה הכול , והכול זה צ'י". אם כך- הרפואה הסינית נוגעת בכל אספקט של החיים, וכל מה שנשאר הוא להקשיב לאיזה כיוון הלב נמשך.

כל צוהר כזה הוא עולם ומלואו שיכול למלא חיים שלמים בחקירה ובתהייה. לא עוברים כמה ימים שאני מזכיר לעצמי עד כמה אני שמח שבחרתי ללמוד מקצוע זה, מקצוע שבתחילה חשבתי עליו כי הוא מצמק אופקים (ובכל זאת משהו דחף אותי לשם) , אך וגיליתי שהוא מפזר אותם אל עבר האינסוף.

אשמח לשמוע מכם – אילו דלתות הרפואה הסינית פתחה עבורכם, ואיך הם מתחברים עם עולם הריפוי?

בברכת יום נעים, אייל.

פוסטים קשורים:
שירת המחט- על שירת הייקו ודיקור
פיתוח הקשב

0 מחשבות על “להקיף את העולם עם קצה המחט”

  1. שלום אייל
    מאד נהנתי מהאתר שלך,יש בו רעננות ומשהו חדש ואינטילגנטי.הקשר שלי לרפואה סינית הוא דרך הפילוסופיה המתבטאת בציקונג ה-sheng zheng אותו אני מתרגלת ומלמדת.אשמח לקרוא עוד מההתבוננות שלך על הדברים. תודה.

  2. מאוד נהניתי מאתרך צריך הרבה זכויות בשמיים כדי לעזור לאנשיים אני רוצה המלצה היכן כדאי ללמוד גם אני מרגיש רצון גדול לעזור לחולים וכן היכן רוכשים ספרים להחיב את הידע

  3. אין ספק שיתרונה הגדול של הרפואה הסינית על זו המערבית היא שהיא מבינה שהדברים תלויים זה בזה, ולא ניתן לרפא את הגוף בלי לרפא את הנפש, את החברה וכולי… חבל שהרפואה המערבית איננה מגלה פתיחות דומה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *