שירת המחט – על שירת הייקו ודיקור

על חוט השני המחבר בין הרפואה סינית לשירת הייקו יפנית

ולמרות הכול, דווקא בזמן תקופת המבחנים העמוסה שיושבת על ראשנו , אני מוצא כמה רגעים מיוחדים (יורד גשם בחוץ, תפסתם את זה?) להפוך מחשבות אל מילים.
אפתח בשיר , והוראות הקריאה הן לקרוא אותו פעמיים:

בריכה עתיקה
צפרדע קופצת פנימה
צליל המים.

איך זה קשור לדיקור במחט?

אני זוכר את עצמי יושב בכיתה בשנה הראשונה, מקשיב למורה מדברת על "ריקות הלב", 無心  וראשי ממריא לעננים…על מה לכל הרוחות היא מדברת? איזו ריקות, מה ריקות, איפה ריקות, מה קורה פה? הבנתי שיש פה חור שחור שצריך להבין מה הוא, והוא מילא אותי בסקרנות.
בסמסטר האחרון, בחיפושי אחר הבנה מעמיקה יותר אודות אותה "ריקות" אפופת מסתורין,רצה המקרה והדרכים הובילו אותי לקורס "נעדר והנוכח באסתטיקה היפנית"  שמועבר באוניברסיטת ת"א על ידי פרופסור יעקב רז, והוא בגדר המלצת חובה לכל מי שמתעניין במחשבה המזרחית, ובמיוחד אם הוא מתעתד לטפל בעזרתה .

הקורס עצמו פתח בפני עולם חדש של תרבות, מנהגים ואסתטיקה מעודנת. ההרצאות נגעו בקשת רחבה של אומניות כגון תיאטרון הנו , שירת ההיקו ,קליגרפיה, טקס התה המפורסם, עיצוב גני הזן  ועד אומנויות לחימה כגון שליפת החרב.
הקשר בין האסתטיקה היפנית לסינית דומה להפליא, ושורשיה מתבססים על רעיונות דומים אותם ינקו היפנים מהמחשבה הסינית העתיקה, שבראשם עומדים לאו-טסה (אליו משויך ספר הדרך והסגולה) וצ'אונג-טסה .

ככל שצלל הקורס אל תוך עומק הדברים, החלתי לראות את הקשר המופלא בין תחומי האומניות השונים לבין מקומו של המדקר המחזיק במחט.
מה שהצית את דמיוני במיוחד, היו אלה שיריי ההייקו היפנים.
שירי ההייקו ידועים בתור השירים הקצרים בעולם, אך לא נאפשר לגודל להטעות אותנו, יש בהם עוצמה אדירה. השירים הינם טרוויאלים ופשוטים, אינם פואטים או נמלצים. הם מזמינים את הקורא לברוא את המשך ההיקו בראשו, והחוויה הפנימית שלו היא החשובה.

הפסקה לשיר נוסף (אני מזכיר, הייקו קוראים פעמיים, וזה בדוק):

אל ניצני הדובדבן אני בא
שוכב לישון מתחת לפרחים
ומתבטל לי.

שירת ההיקו החלה ממנהג עתיק בו היו יושבים חבורת משוררים (שיכורים לרוב) על שפת הנהר ומשחקים בכתיבת שירים יחדיו. לשירים היו חוקי מבנה מסוימים, כאשר החשוב ביותר היה לסיים את השיר בצורה שתזמין את החבר הבא בתור להמשיך אותו. על השיר להיות בעל מבנה פתוח. כמו מארח מנומס שנותן לך להרגיש בבית. אחרי יום עמוס שירה, הייתה מתקבלת מגילה עם המון שירים. לאט לאט הבחינו כי יש משוררים מחוננים יותר, והחלו להפריד את השירה שלהם מן האחרים. כך נוצר שיר ההיקו. קצר, ולעניין.

הריקות המובחנת של חוסר המילים יוצרת משהו מעניין בזמן קריאתו, ונראה שמה שלא נאמר, יותר חשוב מהנאמר עצמו. הכתיבה הריקה כאילו מתמלאת מעצמה בדמיונו של הקורא. היא לא מסבירה לנו כלום, רק מצביע על כיוון שמתחיל במילה ונגמר אצלך.
הייקו טוב הוא כמו אבן שנזרקת אל תוך אגם צלול ויוצרת בו אדוות.
זוהי שירה שבין שתיקה ריקה לדיבור אשר יוצרת תנועה עדינה בתודעתנו. לפעמים היא כה שברירית ולא מורגשת שצריך לקרוא אותה שוב. או אולי בפעם אחרת.
אבל הנה, אני מרגיש שדיברתי יותר מדי על מה שלא צריך לתאר, אלא לחוות:

בשקט
קול השלג
הנופל על מעילי.

רב הנסתר על הנגלה, ובזכות זה הקסם קורה.

אז איך כל זה מתקשר למחט ולטיפול?
ביום יום אנו רגילים לדבר כל כך הרבה הרי, לא נותנים את הכבוד הראוי למילה ולכוחה. שווה לנו לנסות לצמצם את המילים לפעמים, להשתמש גם בשתיקה בשיחה, ולראות את השפעותיה. היא חזקה.
עוד לפני שהחזקתי מחט פעם אחת, אני מאמין כי הדיקור עצמו הוא כשיר הייקו לגוף ולנשמה, מזמין ומצביע לו בפשטותו חסרת המילים לנסות תנועה בכיוון חדש , בריא ונכון יותר.
האחריות של המחזיק בקצה המחט עצומה, בכוחו ליצור אדוות אצל האדם, אך באותה מידה יכול הוא ליצור גם גלים. יש לזכור כי הדיקור מוצע כהזמנה לגוף ולא חלילה כפקודה .
ועל כן על המדקר להיות מדויק בפשטותו,וצנוע במילותיו \ מחטיו – כמו משורר הייקו טוב.


דממה –
קול הציקדה
חודר בסלע.

 

(נקרא פעמיים?)

אייל

מודעות פרסומת

6 תגובות בנושא “שירת המחט – על שירת הייקו ודיקור

הוסיפו את שלכם

  1. יפה. ושיר יפה של פסואה שאמנם אינו היקו אבל מתחבר:
    כל הדעות שיש לי על הטבע
    מעולם לא הצמיחו עשב ולא הנצו פרח.
    כל החכמה על-אודות הדברים
    מעולם לא היתה דבר, שאפשר להחזיק בו כמו בדברים.
    אם המדע רוצה להיות אמיתי,
    מהו מדע אמיתי יותר ממדע הדברים ללא מדע?
    אני עוצם את עיני, ולאדמה הקשה שאני שוכב עליה
    יש ממשות כה ממשית שאפילו גבי חש בה.
    איני זקוק להסקת מסקנות במקום שיש לי כתפיים.

  2. אורלי, דברים כדורבנות אמר אותו בחור, פסואה.
    בסופו של דבר, אין כמו החוויה הישירה של הדברים, פשוט כמו שהם.
    מילים מילים ואת משמעותן
    יבוא לו גל לשטוף אותן …

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s

WordPress.com. ערכת עיצוב: Baskerville 2 של Anders Noren.

למעלה ↑