סטרס עושה אותך קטן. אז מה עושה אותך גדול?

Share on facebook

אנחנו משתמשים במילה סטרס בסלנג היומיומי, כנראה בגלל שהתחושה הזו היא חלק מרכזי בחיים שלנו. ואולי בגלל זה כדאי לעצור לרגע ולבחון את הדברים מחדש. 

מה לדעתך קורה בסטרס? מה זה סטרס לדעתך? איפה זה קורה?
איך אתה יודע שאתה בסטרס?


יש המון מחקרים על לחץ וסטרס ועל איך להפחית אותם. מיינדפולנס, תנועה, חברה טובה, חשיבה חיובית,תזונה ועוד. הייתי רוצה להסתכל על העניין מנקודת מבט טיפה שונה. זוהי גישה שאינה מבוססת על מדע אובייקטיבי אלא על החוויה הסובייקטיבית שלך. שלך – כן שלך. 

אתה יודע מה קורה כאשר כאשר הלחץ מגיע, וגם אם אתה לא מבין בדיוק מה קורה התחושה היא מאוד ברורה. אז למה לא להתחיל משם? 

כאשר אנחנו נמצאים במצב בו אנחנו תופסים כמאיים ומהווה סכנה, פיזית או פסיכולוגית (איום על הזהות שלנו) אנחנו מגיבים באופן אינסטינקטיבי בהקטנה והקשחה של העצמי.  זה קורה בצורה לא מודעת ומשפיע על המערכת כולה.

הקטנה והקשחה – לא במקרה אנו אומרים ״לחץ״. משהו לוחץ עלינו וזה ההרגלים שלנו להתקטן:

נשימה – הנשימה שלנו קטנה, פחות מלאה, פחות מספקת. אנחנו מרגישים כאילו היא נתקעת לנו בגרון או בבית החזה. 

תנוחת הגוף – איזורים מסויימים יכולים להתכווץ ולהתקטן : הכתפיים יתעגלו פנימה, בית החזה יתכווץ, עמוד השדרה יתעגל, שרירי הפנים יתקשו, הקיבה תרגיש קטנה יותר,  ועוד ועוד. תלוי בעוצמת הסיטואציה וברגש שעולה. 

תשומת הלב – תשומת הלב שלנו נסגרת, מתכווצת. אנחנו חושבים בצורה יותר חד מימדית ושוחכים את התמונה הגדולה. אנחנו יכולים להינעל על אזור מסוים בגוף בו יש תחושת אי נוחות ולשכח את כל השאר. 

התודעה והכוונה – יכולים להינעל על האירוע שקרה, או על מה שגרם לסטרס מלכתחילה ולייצר סבב מחשבות ודאגות שמטרתן לפתור את הבעיה אבל בעצם רק מחריפים ותורמים להקטנה של העצמי. החשיבה שלנו הופכת לנוקשה. 

אולי רק מלקרוא את המילים, אפשר כבר להרגיש את זה. 

ככל שנדע לאסוף נתונים ולקרוא מה מתרחש לנו בגוף, בנשימה ובתשומת הלב – נוכל להתחיל להכיר ולשנות את דפוסי המתח בחיינו. 

כאשר למדנו להכיר מתי הסטרס עולה ואיך אנחנו מגיבים – בכוחנו להתחיל להפוך את הכיוון:  להתרכך ולגדול. 

מתוך מודעת פנימית,

  • נאפשר לגוף לחזור למצב יותר הרמוני ומיושר עם כח הכבידה והקרקע. נשחרר מתחים מוחזקים במרכז הגוף – בעיניים, בלשון, בגרון, בבית החזה, בבטן , ברגליים.  נאפשר פתיחה וריכוך באזורים שונים.
    רכות בגוף הוא המצב ההפוך לסטרס נוקשה. 

  • ננשום מספר נשימות לבטן תחתונה בצורה רכה ואיטית. כאילו יש לנו כרית מתחת לסרעפת.

  • נפתח את תשומת הלב שלנו לכל הכיוונים : כמו בועה הנמצאת מסביב לגוף, אנחנו מאפשרים לה להתרחב מספר ס״מ החוצה. זוהרים דרך נקבוביות העור כלפי חוץ. 
  • נחשוב על משהו שמעורר אצלנו תחושה טובה וחיוך פנימי. איך זה משפיע על בית החזה? ועל הבטן? האם יש יותר רכות והתרחבות מסביב?

זהו תירגול שיכול לקחת לא יותר מ 20 שניות, ולכן אפשר לעשות אותו מספר רב פעמים במהלך היום. בדרך הזו אנו מחסנים את עצמנו לסטרס, תוך כדי תנועה.

למי שרוצה להעמיק ולהתנסות בעוד תרגילים – אפשר להוריד את הספרון  ״להשכין שלום דרך הגוף״  בקישור הזה. 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *